Flash 7
–Rörelseinterpolering
I denna uppgift skall du rita en bil, som du sedan skall
få att åka över scenen med hjälp av
rörelseinterpolering.
1. Starta Flash MX och skapa ett nytt dokument. Spara det som flash7.fla
i mappen flash.
2. Rita en bil på scenen.
3. När du är klar med bilen skall du konvertera den till en
symbol. Markera bilen och
välj Infoga --> Konvertera till Symbol. I dialogrutan som visas
döper du symbolen till t.ex. Bil och markerar alternativet Grafik. Klicka OK.
4. Placera nu bilen där du vill att animeringen skall starta.
5. Infoga en nyckelbildruta i t.ex. ruta 40 i tidslinjen genom att markera
rutan och välja Infoga --> Nyckelbildruta.
6. Se till att nyckelbildrutan du precis skapade är markerad. Flytta
därefter bilen till den position där du vill att animeringen skall
avslutas.
7. Klicka någonstans mellan de båda nyckelbildrutorna i
tidslinjen. I paletten egenskaper vid Interpolering väljer du Rörelse. En pil på en blå
bakgrund visar nu att rörelseinterpolerad animation användas mellan
de båda nyckelbildrutorna. Se bild nedan.
(Alternativt: Tryck ned Ctrl –tangenten samtidigt som du
klickar någonstans mellan de båda nyckelbildrutorna i tidslinjen. I
snabbmenyn som då visas väljer du Skapa rörelseinterpolering.)
8. Spara flash-filmen och Välj nu Arkiv/Publicera
så kommer det automtiskt att sparas en .swf-fil och en .html-fil
så att den fungerar på webben.
Problem? För att rörelseinterpoleringen ska fungera
måste objektet som skall animeras vara en symbol. Du kan inte rörelseinterpolera figurer som du har ritat
själv och som inte är sparade som symboler. Om du väljer att
rörelseinterpolera sådana ritade objekt blir det fel i animationen.
Du ser att animationen inte är gjord på rätt sätt genom
att pilen, som visar att du använder rörelseinterpolerad animation,
blir streckad.