Flash 6 –Bild för bild animering

 

Du kan skapa flera olika typer av animeringar i Flash. I denna uppgift kommer du att skapa en s.k. bild-för-bild animering som föreställer en nyckelpiga som kryper över skärmen. När du gör bild-för-bild-animeringar infogar du nyckelbildrutor och justerar scenens innehåll i varje nyckelbildruta för att styra hur filmen skall se ut i just det läget. Läs som vanligt instruktionerna noga!

 

1. Ladda ner dokumentet flash6.fla till din flash-mapp.

 

2. Starta Flash MX och öppna dokumentet flash6.fla. Placera nyckelpigan där du vill att animeringen skall starta.

 

3. Välj Infoga --> Nyckelbildruta. En ny nyckelbildruta skapas i tidslinjen. Du kan även infoga en ny nyckelbildruta genom att trycka F6.

 

4. Flytta nyckelpigan ett litet stycke på scenen.

 

5. Fortsätt att infoga nyckelbildrutor och justera nyckelpigans position på scenen tills du har skapat tillräckligt många nyckelbildrutor så att du är nöjd med din animation.

 

6. Spara din flash-film och testa att animeringen fungerar genom att välja Fönster --> Verktygsfält --> Kontrollenhet. Klicka på play-knappen i paletten som visas.

För att animeringen skall bli snygg måste du infoga ganska många nyckelbildrutor. Varje svart punkt i tidslinjen är en nyckelbildruta.

 

7. Välj nu Arkiv/Publicera så kommer det automtiskt att sparas en .swf-fil och en .html-fil så att den fungerar på webben.

 

 

 

 

Se Maddes exempel.