Flash 11 –Figurinterpolering

 

I denna uppgift kommer du att skapa en figurinterpolerad animering, som föreställer en cirkel, som omvandlas till en annan form.

 

1. Starta Flash MX och skapa ett nytt dokument. Spara det som flash11.fla i mappen flash.

 

2. Skapa en cirkel med valfri färg.

 

3. Infoga en ny nyckelbildruta, i bildruta 30, i tidslinjen.

 

4. Se till att nyckelbildrutan du precis skapade är markerad. Välj delmarkeringsverktyget (se bild nedan) och markera cirkeln. Omforma cirkeln till valfri form, genom att dra i de blåa redigeringshandtagen. Ändra också färgen på cirkeln!

 

5. Klicka någonstans mellan de båda nyckelbildrutorna i tidslinjen. I egenskapspaletten vid Interpolering väljer du alternativet Figur.

 

6. Testa och spara. Skapa också en swf-fil för webben!

 

 

 

 

 

Se Maddes exempel.